Tinustechniek; Premium Volvo Upgrades   slogan tinustechniek

  Home
  Produkten

  Artikelen
       Aankooptips
       Verbeteringen
       Ophanging
       Uitlijning
       Aandrijving
       Motorswap

  Contact




  Partners
    Hot-Spark
    Advanced Performance Parts
    Tinustuning
    Tinustussengas

Aankooptips

Vooraf
Waarom zou je uberhaupt zo'n ouwe rotte Volvo kopen? Het roest aan alle kanten, gaat om de haverklap kapot, zuipt als een ketter en rijdt voor geen meter. Tja, goeie vraag eigenlijk...

Hoewel de vooroordelen niet geheel terecht zijn, zit er toch zeker een kern van waarheid in. Hoewel Volvo gebruik maakte van relatief dik plaatwerk van goede kwaliteit, blijft roest toch echt een probleem. En ondanks dat misschien veel onderdelen vervangen zijn, blijft het een oude auto waar dingen aan kapot kunnen gaan. En hoewel het altijd gekker kan, moet je toch rekening houden met een brandstofverbruik van gemiddeld 1:8 á 9.
Wees dus bewust van het feit dat de roestduivel kan toeslaan, dat er (dure) onderdelen kapot kunnen gaan en dat je verbruik hoger is dan een moderne auto. Als je hiervan bewust bent, loopt de aankoop van een klassieke Volvo tenminste niet direct op een teleurstelling uit...

Orienteren Volvo Aamazon Te Koop
Je wil een leuk oud Volvo-tje kopen. Maar waar moet je nu op letten bij de aankoop?

Bepaal eerst wat je wil. Zoek je een kant-en-klare klassieker, tip-top gerestaureerd in orginele staat, of toch meer een technisch harde wagen op LPG met wat schoonheidsfoutjes, die ook voor dagelijks gebruik z'n mannetje kan staan? Bepaal dus vooraf globaal wat je zoekt, en wat je uit wilt/kunt geven.


Hoewel het bouwjaar qua roest meestal niet zo gek veel uit maakt, zijn er vaak wijzigingen geweest gedurende de productie. Dit kan puur betrekking hebben op het uiterlijk, maar op ook technische aspecten. Daarbij geld dat technische veranderingen, in de regel ook veelal verbeteringen zijn.
Voor de Amazon, P1800 en 140 is dit bijvoorbeeld de overgang van een enkelvoudig naar een dubbel gescheiden remleidingsysteem (nét iets handiger in geval van de combinatie 'lekkage' en 'noodstop'), of de overgang van een vaste, naar een inschuifbare stuurstang (handig bij overstekende bomen). Zo zijn er voor elk model wel specifieke punten, waarop je je vooraf even kunt orienteren.


En dan...
Stel, je hebt binnen je budget een leuke wagen gevonden, en gaat een kijkje nemen. Maak een afspraakje bij kaarslicht of daglicht, afhankelijk hoe romantisch je bent ingesteld. (daglicht dus...) Neem iemand mee. Vier ogen zien immers altijd meer dan twee. Neem je tijd om even een rondje te lopen voor een algemene indruk, en kijk dan eens specifiek naar de aandachtspunten.

Aandachtspunten

Uiterlijk en Interieur
-Hoe ziet de lak er uit? En het chroomwerk? Hou er rekening mee dat overspuiten prijzig is. Een auto met een netjes verzorgd uiterlijk, kan aangeven dat de eigenaar er netjes mee omgegaan is. Ga voor je zelf na wat gedaan moet worden om het uiterlijk in de gewenste te brengen. Hou rekening met de tijd en kosten hiervan.
-Hoe is de staat van de sloten rondom? Werkt alles naar behoren? Check of de deuren netjes sluiten en er geen grote, scheve kieren zitten tussen de deur en de overige delen. Open de deur en beweeg hem op en neer. Bij speling zal er een versleten scharnier zitten
-Hoe staat (of hangt) het interieur er bij? De kosten om bijvoorbeeld bekleding 2e hands op de kop te tikken zijn vrij laag, maar de staat van het interieur geeft wel een indruk hoe zuinig de eigenaar met z'n bolide geweest is.

Roest
-Check op roest. Begin aan de buitenkant, en kijk naar de achterwielkasranden, de randen rondom de ramen, de onderrand van deuren en dorpels (afwateringsgaten open?). Check de voorwielkassen voor rottigheid van de binnenschermen en open de motorkap om het van die kant te beoordelen. Kijk naar de randen rondom de koplampen, en naar de aansluitingen van het voorfront naar de spatborden. Allemaal bekende roestplekjes. Zo Goed Als Nieuw...
-Zet de auto indien mogelijk op een brug, of kruip er even half onder. Kijk naar de binnenkant van de dorpels, en de twee dwarsbalkjes net achter de voorwielen. Deze zijn erg berucht. Ook de langsbalken ter plaatse willen nog wel eens rot zijn. Hoe zit het met de kriksteunen? De staat hiervan is namelijk een specifiek APK-puntje.
-Neem vervolgens een kijkje in het interieur, en trek alle matten omhoog. Het behoort er droog te zijn, al kan er in de winter wel enige condens zijn. Kijk met name onder de matten van de bestuurder en bijrijder. In de overgang van vloer naar de verticale delen ontstaat nog wel eens narigheid. Trek ook even de achterbank eruit (die zit niet vast, en kun je er zo uit halen). Kijk hier naar de overgang van van vloer naar de achterwielkassen, ook een bekend puntje.
-Maak de kofferbak leeg en kijk hier eens rond. De overgang van vloer naar wielkas is opnieuw een aandachtspuntje. Haal het reservewiel er uit, en spiek even onderin de wielbak. Kijk vervolgens even goed in de hoek-rand links en rechts. In deze hoek zit vaak narigheid, en hangt samen met het stuk ribbeldeel dat aan de buitenkant te zien is, onderaan, achter de achterwielen.
-Alles gezien? Voldoet het nog aan de eisen? Ok, dan gaan we verder.

Ophanging
-Zet de auto op de krik, zet elk wiel een keer vrij van de grond en draai er aan. Hoe is de staat van de banden en het profiel? Check bij de voorwielen of ze bij het draaien zonder rommelende of schurende geluiden lopen. Is dit niet het geval, dan zullen de lagers hun beste tijd gehad hebben of loopt de rem iets aan. Kijk of je het wiel heen en weer kunt bewegen. Wanneer dit mogelijk zit er speling op de lagers en ze zullen of vervangen of tenminste bijgesteld moeten worden. Een redelijk klus.
-Check bij de voorwielen eveneens of ze bij het draaien zonder rommelende of schurende geluiden lopen. Probeer daarnaast of je het wiel op en neer of heen en weer kunt bewegen. Wanneer dit mogelijk zit er speling op de fuseekogel, hetgeen spoedig vervangen moet worden.
-Kijk vervolgens eens globaal naar de zichtbare rubbers en draagarmen. Is het rubber verspocht? Zijn er draagerm hevig verroest? Aandachtspuntjes in dat geval. Let bij het proefritje strak even hoe de auto spoort. Loopt hij mooi rechtuit, ook tijdens het remmen? Als hij naar één kant trekt tijdens het rijden is de uitlijning niet in orde. Trekt hij naar één kant tijdens het remmen, dan doet één van de remmen minder hard z'n best.

Motor
-Een kijkje onder de kap. Hoe ziet het er in z'n algemeenheid uit? Een vette bende of is alles netjes (of verdacht) schoon? Hoe zien de vloeistoffen er uit in de potjes van de rem en eventueel koppeling? De vloeistof behoort vrij helder te zijn. Donkere vloeistof is vaak verouderd en bevat veel vocht, hetgeen ook de leidingen kan aantasten.
-Loopt alle bedrading overzichtelijk, of is het een grote wanorde? Zit er een gelijkstroom (gietijzeren behuizing) of wisselstroom (aluminium behuizing) dynamo in? Een gelijkstroom dynamo levert bij laag toeren net wat minder stroom, en zijn in de regel net iets storingsgevoeliger.
-Kijk bij het motorblok naar verse oliesporen die duiden op lekkage. De krukaskeering aan de voorkant van het blok (achter de poelie) is vanoudsher van vilt, en daarmee lekkage gevoelig. In veel gevallen is deze echter al vervangen voor een rubberen exemplaar. Laat de motor voor een proefritje even draaien. Let op doffe kloppende
Een kijkje onder de kap geluiden, tikkende geluiden zijn veelal de kleppen, en is een normaal verschijnsel.
-Neem een proefritje en luister goed naar alles. Loopt de motor bij alle toeren zonder haperen, zowel op benzine als (indien van toepassing) op LPG? Trek eens goed door in bijvoorbeeld de derde versnelling, en laat de auto daarna uitrijden (zonder te ontkoppelen). Verschijnt er een blauwe walm als je vervolgens weer gas geeft? Een klein pluimpje is normaal, maar een dikke wolk duidt op versleten klepgeleiders en kleprubbertjes.
-Hoe verloopt het schakelen en koppelen? Zit er een 3-bak, 4-bak of een 4-bak met overdrive in? Een overdrive is een soort extra versnelling en daarmee een gewilde extra. De aankoop van een losse overdrive is minimaal 500,-.
-Luister na het proefritje nogmaals naar de motor als hij lekker warm is. Maakt hij nu meer lawaai, dan kan dat duiden op slijtage van motorlagers of zuigers/cilinders. Check vervolgens of er geen nieuwe oliesporen bijgekomen zijn, en of het koelwatersysteem lekkage-vrij is. Indien mogelijk kun je een compressiemeting doen om een indicatie te krijgen van de slijtage van zuigers en cilinders, of een lekke klep. De algehele waarde van de compresiemeting is daarbij niet eens zo zeer van belang, maar met name eventuele verschillen tussen cilinders kunnen duiden op problemen.

Goed, en nu?

Tja, en wat nu? Zie je wat in het karretje, of niet? Maak voor jezelf een rekensom of de bijkomende reparaties (indien van toepassing) geen roet in het eten gaan gooien, en je achteraf spijt krijgt. Over het algemeen zijn de mechanische reparaties redelijk concreet op prijs te zetten. Roest is moeilijker, omdat je vaak van het één in het ander valt. Denk hier dus aan. Voor de rest: heb je er een goed 'onderbuik-gevoel' bij? Kopen dat barrel !

Veel plezier!

Ben Flierman



Website and contents © Copyright Tinustechniek 2007.