Tinustechniek; Premium Volvo Upgrades   slogan tinustechniek

  Home
  Produkten

  Artikelen
       Aankooptips
       Verbeteringen
       Ophanging
       Uitlijning
       Aandrijving
       Motorswap

  Contact




  Partners
    Hot-Spark
    Advanced Performance Parts
    Tinustuning
    Tinustussengas

Motorswap

De echte knutselkees loopt nog wel eens met het idee om in zijn/haar klassieke Volvo een andere (moderner) blok te zetten. Zo zou je een 6-cilinder B30 in een amazon kunnen hangen, een B23 in een p1800, een B234 in een katterug of zelfs een V8 inbouwen. In principe is natuurlijk alles mogelijk. Toch moet je vooraf eerst goed bedenken wat je wil, want er kleven zowel voor- als nadelen aan een motorwissel.

Hoewel het aantrekkelijk lijkt om een versleten B18 te vervangen door een B23 om meer vermogen en/of betouwbaarheid te krijgen, zijn de feiten eigenlijk toch net wat anders. De aankoop of revisie van een goede B20 lijkt misschien prijzig, maar al met al is het vaak aantrekkelijker dan een ombouw naar een ander (gebruikt) blok zoals een B23. En hoewel een B23 op papier meer vermogen heeft, kun je een B20 met gemak beter laten presteren zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid. Daarnaast is het zo dat een klassieke volvo met een ander blok, doorgaans minder waard is dan met een orgineel blok. Of een ombouw naar een moderner blok daarom alle tijd, geld en moeite waard is, zul je vooraf moeten afwegen.

Ombouw naar B21/23/230
Een (relatief) vaak toegepaste swap is de inbouw van een blok + bak uit de 200 of 700-serie. Deze B21, B23 of B230 blokken zijn redelijk vergelijkbaar met de B18 en B20 motoren en daardoor een geschikte kanditaat. Voordeel van deze blokken ten opzichte van de B18/B20 is met name de solide bovenliggende nokkenas, met minder kleppen-geluid. Daarnaast bieden ze wat meer koppel in vergelijking met een (standaard) B18 of B20.
Bij het plaatsen van een B21/23/230 heb je de keuze of je het blok schuin wil laten staan (zoals in de 200/700-serie) of dat je het blok rechtop wil zetten (zoals bij de oorspronkelijke B18/20). Rechtop plaatsen oogt wat klassieker en geeft meer ruimte voor een beter spaghetti uitlaatspruitstuk. Tevens kun je de versnellingsbak van de B18/20 er zo weer achter kunt schroeven, waardoor geen aanpassingen aan de versnellingsbaktunnel nodig zijn, de standaard aandrijfas en de orginele lange pook gebruikt kunnen worden. Het interieur blijft dus mooi orgineel. Je kunt ook de versnellingsbak (M46/M47) van de 200/700-serie gebruiken, maar dan heb je een aangepast koppelingshuis nodig (zie ook Aandrijving). Bij het rechtop plaatsen zul tevens het pickup-deel van de oliepomp moeten aanpassen of een B20 oliepomp en carterpan moet plaatsen. Het gebogen pijpje dat de olie van de pomp naar het blok stuurt moet dan ook aangepast worden. Een nieuw passend pijpje kan eventueel ook gekocht worden (volvo nr. 1266945-3) aangezien de eerste B21's ook gebruikt maakten van de B20 oliepomp.
Een groot nadeel van rechtop plaatsen is dat je minder ruimte hebt voor de (grote) inlaatspruitstukken van de B21/23/230 motor: deze komt vaak in de knoei met de remcilinder of -bekrachtiger. Ook kun je niet de standaard Volvo/Weber inlaatspruitstukken gebruiken wanneer je met dubbele zijstroom carburateurs zou willen werken.
Bij het schuin plaatsen is geen ruimte meer voor een goed 421-uitlaatspruitstuk, en al helemaal niet voor een turbo, tenzij weer aanvullende aanpassingen gedaan worden. Tevens zal de oliepan in de knoei komen met het subframe. Als oplossing kan gekozen worden tussen het aanpassen van het subframe of het aanpassen van de oliepan zelf.

In beide gevallen zullen natuurlijk aangepaste motorsteunen gemaakt moeten worden. Daarnaast zijn er dan nog tal van kleine zaken die aangepast zullen moeten worden. Hierbij valt te denken aan de bediening van de carburateur (kabel/mechanisch), het verleggen van brandstof en koelwaterleidingen, het passend maken van de uitlaat, etc. Het zijn vaak deze kleine pruts dingen die veel tijd kosten (maar ook juist een leuke uitdaging kunnen zijn).

Ombouw naar andere exoten
Naast de ombouw naar een B21/23/230 kun je natuurlijk ook andere blokken plaatsen. Een mooie 5 of 6-cilinder, V6 of V8 inbouwen kan natuurlijk ook. De benodigde aanpassingen gaan in die gevallen wel weer wat verder. Zeker bij de inbouw van een V8 zal in principe de hele voorwielophanging aangepast moeten worden omdat de (schuine) cilinderblokken in de knoei komen met het subframe en de draagarmen. Een V6 van een (met een kleine tussenhoek) is echter wel eens met succes ingepast. Uiteraard geldt in deze gevallen tevens dat het toegenomen gewicht op de voorwielen een vergaand effect kan hebben op de hele wegligging en stuurgedrag van de auto. Maar, ook dát is natuurlijk alleen maar een leuke 'uitdaging' voor de echte knutselkees!

Ben Flierman















Website and contents © Copyright Tinustechniek 2009.